Pielisen-Karjalan matka kesäkuussa 2015

Ähtärin Kansalliset Seniorit suuntasivat jo perinteeksi tulleen alkukesän retken Pielinen – Karjala suuntaan. Joka toinen vuosi on vuorossa ulkomaan retki, joka viime vuonna suunnattiin Saarenmaalle. Vuosi toisensa jälkeen bussi on täyttynyt iloisista ja  energisiä senioreista.

Erityisen kiva oli nähdä uusia, ensi kertaa matkalla olevia senioreita.

Tiistaina 2.6.2015 lähdimme Ähtäristä kauniilla säällä kolmen päivän matkalle. Aikataulu oli täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia tutustumiskohteita. Matkan aikana bussissa oli myös monenlaista ohjelmaa. Matkalla soi yhdistyksemme Laulukas-kuoron tuottama maakuntalaulujen kokoelma.Välillä kuunneltiin kivoja kaskuja Rinne-Laturin Topin kertomana.

Varkaudessa tutustuimme paikanomistajan johdattamana   ainutlaaatuiseen Mekaanisen Musiikin Museoon.  Soitinkokoelma oli kerrassaan hämmästyttävä, kaikkine mahdollisine soittimineen. Austamassa oli myös papukaija Iivo, joka asustaa museolla!

Saavuttuamme Joensuuhun, majoittaudumme Hotelli Kimmeliin, päivällisen yhteydessä saimme nauttia oman seurueemme Jari Mäenpään kaunista laulua kitaran säestyksellä.

Keskiviikkona heräsimme sateen ropinaan. Aamiaisen jälkeen jatkoimme Kolille, jossa oppaamme Minna liittyi seuraamme. Sateisesta, tuulisesta ja kylmästä säästä huolimatta yllättävän moni kiipesi urheasti Ukko-Kolin huipulle. Matkamme jatkui Lieksan museotien kautta kuvanveistäjä  Eva Ryynäsen Ateljeehen, jossa oli todella paljon nähtävää. Eva Ryynäsen  käytti materiaalinaan erityisesti järeää puuta.Tutustuimme myös samassa pihapiirissä olevaan Ryynäsen kotitaloon sekä miehensä kanssa rakentamaansa Paaterin kirkkoon, joka on edelleen käytössä. Eva ja puolisonsa Paavo Ryynäsen hautapaasi sijaitsee myös pihapiisissä.

Matkamme jatkui Pielisen museoon, joka on Suomen toiseksi suurin ulkomuseo. Opastettu kierros johdatti meidät vanhoihin pihapiireihin rakennuksineen, lisäksi tutustuimme savotta- ja uittoperinnealueeseen. Melkoinen rankkasade ja myrsky pääsi yllättämään kierroksen lopussa. Kierros taisi osaporukalta jäädä kesken. Oli aika vaihtaa maisemia.

Matkasimme kohti Nurmesta, oppaamme kertoessa Bomba-talon historiasta. Yövyimme Bombassa.

Rentouduimme lämpimän kylpylän allasosastolla. Päivällisen jälkeen saimme nauttia paikallisten tyttöjen esittäessä perinnetanssejaan. Sitten olikin vuorossa karaokelaulut ja tanssi – ja nukkumaan.

Torstaina aamiaisen jälkeen suunnistimme kohti Juukaa ja Nunnanlahtea. Vierailimme Puu-Juuassa, jossa on vanhoja rakennuksia 1800-luvulta. Nuorimmat rakennukset ovat 1960 luvulta. Käyttökelpoisia vanhoja taloja on edelleen käytössä n. 40. Puu-Juuassa on myös Haaveidensilta ja Rakkaudenkuja. Valitettavasti ne jäivät näkemättä tällä kertaa.

Tutustuimme myös  Suomen Kivikeskuksen näyttelyyn, jossa oli kivestä tehty melkein mitä vaan, mm. naisille, miksipä ei miestenkin käyttöön kiviset ”silmäpussinpoistajat”.

Matka jatkuu kohti  Heinäveden Valamon luostaria, jossa lounas meitä odotti. Lounaan jälkeen opastettu kierros vanhassa ja uudessa kirkossa. Luostarin myymälöissä teimme tuliaisostokset.

Kotimatkalla muistikerhon vetäjämme Topi oli laatinut anagrammeja matkamme varrelta. Siinäpä testi, mitä oli matkalta mieleen jäänyt.

Onneksi ei  päässyt kylmä ja sateinen sää matkaamme pilaamaan. Oli valmiiksi  jätetty hellevaatteet kotiin kesää odottelemaan.

Teksti: Tuntematon

Sivun alkuun