Seniorit reissussa

Keskiyöllä 20. syyskuuta 2017 bussilastillinen Ähtärin kansallisia senioreita lähti pakoon Suomen kylmyyttä. Haaveissa siinteli Adrianmeren sini ja luita hivelevä auringon valo ja lämpö. Kun lopulta laskeutuminen Splitin kentälle alkoi ja kapteeni ilmoitti paikallisen lämpötilan olevan 14 astetta, matkalaisen mielessä läikähti lohdullinen ajatus: ei täällä ainakaan sada.

Olimme tulleet Kroatiaan määränpäänämme Makarskan Riviera. Matkailusesonki oli jo lopuillaan eikä huippulämpötiloja ollut edes odotettavissa. Pitkään jatkunut 40 asteen näännyttävä helle olisi ollutkin liikaa. Nyt säätä hallitsi jo epävakaus, josta saimme mielenkiintoisen kokemuksen ensimmäisenä yönä Makarskassa. Tuo kokemus oli bura-tuuli, kylmä valumatuuli, joka puhaltaa vuorten yli merelle itäisen Välimeren alueella.

Ensimmäinen loma-aamu alkoi aurinkoisissa merkeissä, ja viikko jatkui alkusäikähdyksen jälkeen mukavassa säässä. Makarskan Riviera on siisti, pieni lomakohde Adrianmeren rannalla, mustien vuorten ja meren välissä. Rantakadun varrelta löytää kaikki turistin peruspalvelut. Tästä onkin sitten hyvä alkaa laajentaa elämyskokemuksiaan.

Makarskaan on mukava tutustua kuljeskellen pyörällä tai patikoiden. Maasto-olosuhteista johtuen lähellä on tarjolla monipuolisia mahdollisuuksia mukavista rantapoluista metsän siimekseen tai vaativiin vuoristovaelluksiin korkeille näköalapaikoille, joille huonokuntoisilla ei ole asiaa.

Meidän ryhmämme jäsenet tekivät omatoimisia retkiä muun muassa Splitiin, läheisille saarille, luonnonpuistoon. Osa kalasti, pyöräili, osallistui jumalanpalvelukseen, lensi liitovarjolla, vieraili museoissa, tutustui paikallisen Lidlin valikoimiin… Yhteinen retki, johon miltei kaikki matkallaolijat osallistuivat, oli päivä Dubrovnikissa.

Jo parin tunnin matka mutkaista rantatietä oli elämys, eikä Adrianmeren sini ole mikään legenda. Dubrovnikin matkan kohde oli Vanha kaupunki, jossa emme olleet yksin. Dubrovnikin satamaan saapuvat risteilyalukset, jotka purkavat matkailijoita kaikista maailman kolkista tutustumaan tähän mielenkiintoiseen, ikiaikaiseen paikkaan. Siellä on muun muassa kuvattu tv-sarjan The Game of Thrones jaksoja. Muureja kaupungin ympärille on rakennettu 1200-luvulta 1500-luvulle ja niiden päältä oli hienot näkymät ympäri kaupungin.

Toinen suosittu yhteisretki tehtiin vuoristoravintolaan syömään paikallista pekaa, joka valmistetaan avotulella hauduttamalla lihaa ja juureksia - melkein kuin ähtäriläisten halakoperunat. Meitä viihdytti paikallinen trio musisoiden.

Huomasin monta kertaa matkan aikana miettiväni, kuinka vaikea on uskoa, että Kroatia on käynyt sotaa vielä 1990-luvun alussa. Monet meistä pääsivät seuraamaan hotellin parvekkeelta alhaalla uima-altaan ympärillä vietettävää hääjuhlaa, jossa liehutettiin ahkerasti Kroatian lippua. Maan nuori itsenäisyys on näin mukana ihmisten juhlassa.

Loman viimeisinä päivinä alkoi enemmän kiinnostaa kaupoissa kiertely tuliaisia suunnitellen. Etsin turistikrääsän joukosta jotain paikallista kotiin vietäväksi. Löysin laventeliöljyä, hunajalikööriä, oliiviöljyä ja merisuolaa, joka kotona osoittautui itävaltalaisten myymäksi kreikkalaiseksi suolaksi.

Tiesittekö, että kravatti ja täytekynä on kehitetty Kroatiassa. Nämä jokamiehen tarvikkeet hankimme kiitokseksi ansiokkaille matkanvetäjille Ensio Saarimaalle ja Pekka Raskulle. Matka oli mukavan leppoisa reissu Balkanille ja olen kuullut, että uutta reissua samoille seuduille ollaan jo suunnittelemassa.

Teksti: Sinikka Jalkanen

Makarskan pienen kaupungin suuri hotelli Dalmacija majoitti senioreita viikon ajan syyskussa 2017. Mahtavat vuoret jäivät retkikunnaltamme valloittamatta, luultavasti iäksi, sen verran rankalta urakka näytti.

Sivun alkuun